הסבירות לשימוש בתאי גזע להשתלה גבוהה בהרבה ממה שדווח עד היום

מידע חדש אשר התפרסם בגיליון מרץ 2008 של 'הביולוגיה של השתלות מח עצם ודם' קובע שהסבירות של אדם בארה"ב להזדקק להשתלת תאי גזע באמצעות שימוש בתאי גזע עצמיים או מתורם הינה גבוהה בהרבה ממה שדווח עד כה.

המחקר החדש מצביע על כך כי 1 מכל 200 אנשים יעבור השתלת תאי גזע במהלך החיים, זאת על בסיס הטיפולים הרפואיים הקיימים כיום בשימוש בתאי גזע המטופואטיים. תוצאות אלה עומדות בסתירה מוחלטת להערכות קודמות אשר הציגו סבירות נמוכה בהרבה.

במחקר חושב הסיכוי שבו תושב בארה"ב (גילאי 0-70 שנה) יעבור השתלת מח עצם. התוצאות הראו כי: 1 מתוך 435 איש יעבור השתלת תאי גזע מגופו שלו; 1 מתוך 400 איש יקבל תאי גזע מאדם אחר, מצירוף הסיכויים לצורך בהשתלה התוצאה היא ש-1 מתוך 217 איש יצטרך לעבור השתלת תאי גזע.

המחקר הציג את הסיכויים הנ"ל על בסיס השתלות אשר נערכו בארה"ב בשנים 2001-2003, ובהם השתמשו בתאי גזע מאחד משלושה המקורות- דם טבורי, מח עצם או דם היקפי, לצורך טיפול. המחקר גם בחן את מספר החולים אשר אובחנו במחלות ברות השתלה כגון מחלות דם, מחלות של מערכת החיסון וסוגי סרטן מסוימים, בהן שימוש בתאי גזע נחשב לטיפול מקובל. מכיוון שמספר החולים אשר אובחנו במחקר גבוה בהרבה ממספר החולים אשר עברו השתלה, ישנה אפשרות שבעתיד מספר ההשתלות יעלה בצורה נכרת.

"הערכות קודמות העריכו בצורה כל כך מוטעית את הסבירות כי אדם מסוים יצטרך לעבור השתלת תאי גזע במהלך חייו, זאת כי ההערכה שנעשתה הייתה רק למשך 20 השנים הראשונות של חייו", אומר ד"ר פראנסיס ורטר, חוקר השותף למאמר הנ"ל וכן עורך ראשי של האתר Parent's Guide to Cord Blood Foundation. "מחקר זה נעזר במידע בחתך זמן ארוך מאוד, עם חישוב הערכות הצורך בהשתלת תאי גזע עד לגילאי 70. למדנו מהמחקר כי למרות שמספר ההשתלות הוא נמוך בילדות, מספר ההשתלות עולה בצורה ניכרת עם העלייה בגיל".

מבחינה היסטורית, שימוש בתאי גזע שמקורם הוא מח עצם או דם היקפי לריפוי מחלות מבוצע למעלה מ – 40 שנה. במהלך 20 השנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בתאי גזע ממקור דם טבורי כמקור מועדף להשתלת תאי גזע והפגין יעילות משמעותית.

בהשוואה למקורות אחרים של תאי גזע, בתאי גזע מדם טבורי לא נדרשת התאמת רקמות מלאה בין התורם למקבל. מחקרים הראו כי חולים אשר עברו השתלת תאי גזע ממקור דם טבורי כמעט ולא הפגינו מקרי מחלות שתל-מאחסן, שהינן סיבוכי השתלה מוכרים שיכולים להיות פטאליים. למרות הערך הרפואי שלו, דם טבורי נזרק ב-95% מהלידות ברחבי כל ארה"ב כפסולת רפואית – לרוב בגלל חוסר המודעות לחשיבות שבאחסון דם טבורי.

"במקרים מסוימים, נותני טיפולים רפואיים לא המליצו לאחסן דם טבורי בגלל שהאמינו כי הסיכוי להשתמש בתאי גזע ממקור דם טבורי הוא נמוך", אומר ורטר. "המשימה שלParent's Guide to Cord Blood Foundation היא לגרום לעוד הורים לעתיד להיות מודעים לערך שבשימור דם טבורי, כך ששימור דם טבורי יהפוך לחלק רוטיני מתהליך הלידה. מחקר זה מציע כי נצטרך להעריך מחדש את המידע שאנו חולקים עם 'ההורים שבדרך' כך שיבינו טוב יותר כיצד ניתן לנצל טוב יותר תאי גזע אלו כיום ובעתיד".

להורים לעתיד ישנן שתי אפשרויות לשימור תאי הגזע מדם חבל הטבור. ניתן לשמר את התאים, בתשלום, בבנק משפחתי/פרטי, לשימוש הילד בעתיד או לבני משפחה. לחילופין ניתן לתרום את הדגימה, ללא עלות, לבנק ציבורי, שם הדגימה תשמש לחולים בכלל הציבור הזקוקים להשתלה. למרות שבארה"ב מחלקת הבריאות ושירותים הומאניים, באמצעות הממשלה הפדרלית, מממנת תכנית ציבורית לשמירת תרומות דם טבורי, הקונגרס האמריקאי הפסיק את ההקצבה באופן העלול לפגוע באפשרות להגדיל את כמות המנות בבנק הציבורי.

בהתחשב בגידול בצורך לזמינות של תאי גזע והמשך ההתקדמות בטכנולוגיות תאי גזע, אספקה גדולה יותר של תאי גזע מדם טבורי הנשמרים בבנקים ציבוריים או פרטיים תאפשר ליותר אנשים נגישות לטיפולים רפואיים מתקדמים בתאי גזע כגון: סכרת נעורים, מחלות לב ופגיעות מח.

"זה חשוב מאוד שאיגודים רפואיים ישקלו את המידע החדש הזה לגיבוש דעה על החשיבות של אחסון דם טבורי", אומר ד"ר נייטפלד, עורך ראשי של המחקר ומדען ותיק במחלקה לפתולוגיה במרכז הרפואי האוניברסיטאי שבאוטרכט, הולנד. "הורים צריכים להיות מסוגלים לסמוך על כך שהמידע אותו הם מקבלים מהרופא באם לשמר או לתרום דם טבורי הינו מבוסס על הספרות המדעית המתקדמת והמעודכנת ביותר".

למחקר המקורי באנגלית לחץ כאן

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

נגישות העסק

העסק מונגש לבעלי מוגבלויות, כולל מעליות ומעברים עם עבירות לכיסא גלגלים, וחניה לנכים.

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.